پایان نامه

انجام پایان نامه - پایان نامه کارشناسی ارشد- پایان نامه دکترا

پایان نامه

انجام پایان نامه - پایان نامه کارشناسی ارشد- پایان نامه دکترا

شرکت ادیت اکسپرتس ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به پایان نامه,پایان نامه کارشناسی ارشد,پایان نامه دکترا و .. در سراسر ایران

پیوندها

پایان نامه دکترا به سختی ماراتون؟!

editexperts edex | پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰ ق.ظ

دکتری آخرین مرحله تحصیلی است که کمتر افرادی توان علمی و عملی ورود به آن دارد. در این مقطع از رشته تحصیلی شما اطلاعات زیادی از موضوعات علمی مربوط به رشته خود دارید حتی پایان نامه نویسی را نیز در دوره کارشناسی ارشد فراگرفته اید. تقریبا در این دوره آموزش تئوری چندانی دیگر ندیده و این مرحله حول انجام یک موضوع تحقیقی منحصر به فرد است. انتخاب بهترین و ناب ترین موضوع در رساله دکتری بسیار پر اهمیت است.

 

 

از زمان پروپوزال نویسی تا انجام پایان نامه این مرحله در دوره کارشناسی ارشد به شش تا نه ماه زمان نیاز دارد. اما در دوره دکتری، بسته به شیوه تدریس دراین دوره، اجرای پژوهش، تدوین و نگارش رساله در مجموع بین سه تا 5سال و گاهی حتی بیشتر ازآن  طول می کشد. در برخی از کشورها، مثل ایران، دوره دکتری شامل دو بخش اصلی آموزش و پرورش است. دوره آموزش که مستلزم گذراندن واحدهای مشخصی است، برای دوسال نخست پیش بینی شده و دو سال بعد، پس از موفقیت در آزمون جامع، مربوط به اجرای پژوهش و تدوین رساله است. اما در برخی از کشورها، مثل انگلستان، که دوره دکتری در آنها پژوهش محور است، دانشجویان از ابتدای دورهپژوهش خود را آغاز می کنند. آنان سه سال نخست را به اجرای پژوهش (ارائه پروپوزال، مرور پیشینه، گردآوری و تحلیل داده ها) و سال چهارم رابه تدوین و نگارش متن نهائی رساله می پردازند. از این رو، زمان لازم برای نگارش رساله دکتری، بسته به شیوه مرسوم دانشگاه ها، بین سه تا پنج سال متغیراست.

تدوین و نگارش پروپوزال ( طرح اولیه پژوهش ) گام اولیه در فرآیند تدوین رساله شما است. در این طرح اولیه که معمولا بین 10تا15 صفحه است، دانشجو دکتری باید با کمک استاد راهنما به مسئله اصلی پژوهش، پرسش هایی که دارد، گاه فرضیه های اولیه، روش تحقیقی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد وموارد مشابه اشاره کند. این طرح اولیه در واقع نشان دهنده مسیری است که دانشجو می خواهد در پژوهش خود طی کند و پیش بینی نتایجی است که در پایان ازاین پژوهش به دست خواهد آورد. طرح پژوهش باید منسجم، دقیق و مبتنی بر اصولی که در هر دانشگاه برای آن پیش بینی شده است، نوشته شود. به رغم تمام تفاوت هایی که ممکن است این شیوه نامه ها در جزئیان داشته باشند، در کلیات آنها نوعی توافق عام دیده می شود. به طوری که دانشجو  دکتر یباید در طرح اولیه خود دلایل کافی براهمیت موضوع مورد مطالعه و سودمندی نتایج آن ارائه کند. علاوه براین به سابقه موضوع و پژوهش های مرتبط نیز اشاره شود. مهم ترین پرسش ها که باید دراین مرحله پاسخ داده شوند.

 انجام پایان نامه دکترا، نیاز به مطالعه بیشتر ودقیق تر دارد و به همین دلیل زمان براست گذر از این مرحله سختتر از مراحل قبلی است و نیازمند اطلاعات و آگاهی بیشتر شما حول موضوع تحقیق و پژوهشی شما می باشد. در نظر داشته باشید رساله دکتری شما بعنوان مرتبه گذاری علمی شما هم محسوب می گردد بهمین دلیل باید در آن تمام نکات لازم جهت بهتر شدن را رعایت کنید.


منبع: پایان نامه دکترا به سختی ماراتون؟!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی